Bemærk: Hændelse er en del af Logbogsmodulet, der kan tilkøbes til INEXTIA.
Logbogen i INEXTIA bygger på hændelser. Hver gang der skal noteres noget i logbogen oprettes en hændelse.
En hændelse kan være driftsinformationer, observationer, fejlmeldinger osv.
Hændelsesskærmbilledet er ofte vagtens primære skærmbillede.
Der kan let oprettes et job på baggrund af en hændelse.
Opret hændelse
Fra Hændelsesoversigten får man overblikket over de hændelser der er registreret.
Det er også herfra nye hændelser oprettes.
Som standard kan felterne "Dato for hændelse", "Emne", "Komponentnr." og "Beskrivelse" udfyldes.
Der kan også vedhæftes billeder og andet dokumentation til en hændelse.
Feltet "Dato for hændelse" udfyldes automatisk med dags dato og nuværende tidspunkt. Feltet kan redigeres, men må ikke være tomt.
Fra opsætningsskærmbilledet kan man styre om "Emne", "Komponentnr." og "Beskrivelse" også skal være udfyldt.
Feltet "Hændelsesnr." udfyldes automatisk af INEXTIA, når hændelsen oprettes.
"Jobnr." og "Jobnavn" sættes når der oprettes et job ud fra hændelsen. (Se mere senere i artiklen).
Tilføj ekstra felter
Hvis der er brug for ekstra felter ud over standardfelterne. F.eks. hvis man vil registrere hvilket vagthold, sætte en gruppering, indikere at hændelsen skal fremhæves osv., så kan der tilføjes ekstra felter til hændelsesskærmbilledet.
Dette gøres ved at åbne en eksisterende hændelse og klikke på knappen, der er vist herunder.
Fremgangsmåden derefter er den samme som ved "Stamdata", der er beskrevet i denne artikel.
I eksemplet herunder er der tilføjet et ekstra kort, der er navngivet "Ekstra info". På kortet er der indsat et afkrydsningsfelt og to felter til tekst.
Opsæt og del søgefiltre
Hændelsesoversigten er som standard sorteret med nyeste hændelse øverst. Sorteringen kan ændres ved, at der klikkes på en af kolonneoverskrifterne.
Da der ofte registreres mange hændelser om dagen, kan det hurtigt blive uoverskueligt at holde overblikket over, hvad der er vigtigt. Derfor kan der opsættes søgefiltre, så brugerne af hændelsesoversigten, nemt kan skifte fra at se alle hændelser, til at se dem der er fremhævet, eller i en bestemt kategori. F.eks. hvis en bruger fra vagten har været på sommerferie, så skal brugeren have mulighed for hurtigt at få et overblik over de vigtige hændelser eller de hændelser han/hun skal forholde sig til, uden at alle hændelser for perioden skal læses igennem.
Søgefiltre opsættes og gemmes på samme måde som ved joblisten. Se hvordan i denne artikel.
I eksemplet herover er der oprettet 2 søgefiltre. Hvor brugeren nemt kan skifte fra alle hændelser noget mere specifikt.
Ligesom ved joblisten kan gemte søgefiltre også deles med andre brugere.
Det betyder at en administrator kan opsætte de søgefiltre, der er behov for, så brugerne af logbogen blot skal åbne hændelsesoversigten og skifte mellem foruddefinerede lister.
Opret job
Hvis hændelsen beskriver noget der skal udbedres (en fejlmelding), så kan hændelsen bruges til at oprette et job. Det gøres ved at åbne hændelsen, og trykke på knappen "NYT JOB".
Herefter bliver man sendt til jobskærmbilledet, hvorfra det nye job kan oprettes.
For at gøre det nemt at oprette jobbet, kopirer INEXTIA automatisk data fra hændelsen, og jobbet sættes til et engangsjob:
- Komponenten sættes.
- Jobnavn sættes ud fra emne.
- Jobtekst sættes ud fra beskrivelse.
- Frekvensen sættes til engangsjob, dags dato.
- Der sættes en reference til hændelsen, så man senere hen kan se hvad jobbet udsprang af.
Hvis der har været billeder eller andet dokumentation vedhæftet til hændelsen, kopieres det også med over på jobbet.
Brugeren kan tilpasse jobbet, hvis der er behov for det. Hvis ikke skal der blot trykkes "OPRET".
(Er der sat påkrævede felter på job, som f.eks. ansvarlig, ressource eller jobgruppe, så skal de også sættes).
Når jobbet er blevet oprettet vil jobfelterne på hændelsen være udyldt. Så man kan se der er blevet oprettet et job og hvilket.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.