INEXTIA hjælper dig med styring af vedligehold uanset branche. Så hvad enten du har brug for et system til vedligehold i en produktionsvirksomhed, forsyningsvirksomhed, til bygningsvedligehold eller andet, så kan INEXTIA hjælpe dig.
Udgangspunktet i INEXTIA er at det skal være nemt at bruge og give et godt overblik over vedligeholdelsesopgaver og historik.
Denne korte guide viser dig det helt basale i INEXTIA. Når du er igennem guiden ved du hvordan du strukturerer dine data, opretter vedligeholdelsesopgaver og tilbagemelder på udført vedligehold.
Strukturering af data
Et godt system kræver gode data. Derfor er det grundlæggende skærmbillede i INEXTIA Træstruktur.
Fra dette skærmbillede opbygges dine data samtidig med at overblikket bevares.
Det grundlæggende objekt i INEXTIA er en komponent. Hver komponent er en digital repræsentation af en maskine, en pumpe eller andre tekniske objekter som kræver vedligehold.
For at kunne oprette en vedligeholdelsesopgave, skal komponenten, der skal udføres vedligehold på, først være oprettet.
Komponenter bruges også til at opbygge strukturen. Dvs. at det ikke kun er selve udstyret / maskindelen, der kan oprettes som en komponent. Komponenter benyttes også til at lave grupperingerne, som eksempelvis kan være fabrikken, maskinlinjen, lokationen osv.
Derfor er det første data der skal oprettes en komponent.
- Træstrukturen åbnes fra menuen i venstre side.
- Da der ingen data er i systemet endnu, vises der ingen data i skærmbilledet.
Den første komponent, som bliver udgangspunktet i træet, oprettes ved at trykke på knappen ”NY KOMPONENT”. - De datafelter der er til komponent vises nu til højre.
Komponentnr. og navn indtastes. - Når felterne er udfyldt gemmes dataene ved at trykke på knappen ”OPRET”.
Næste komponent kan nu indsættes som underpunkt til første komponent via knappen ”NY UNDERKOMPONNENT”.
Datafelterne i højre side nulstilles nu, og de felter, hvor der kan indtastes data, markeres med en sort kant, hvor dem som er låst (f.eks. udfyldes automatisk) er med en lys grå kant.
- Bemærk at felterne der viser overkomponenten er forud udfyldt.
- Komponentnr. og navn indtastes.
- Dataene gemmes ved tryk på ”OPRET”
På denne måde oprettes de niveauer i strukturen, man har behov for.
Når man når til selve maskindelen / udstyret, så oprettes dataene på fuldstændig samme måde.
I eksemplet herover er der bygget tre niveauer.
Vedligeholdelsesopgaver
Vedligeholdelsesopgaver oprettes i INEXTIA som jobs.
Jobbet oprettes ud fra komponenten. Dvs. at komponenten viser hvilken maskindel det drejer sig om, mens jobbet beskriver hvad der skal laves.
Jobbet oprettes også vha. træstrukturen.
- Komponenten markeres.
- Klargør oprettelse af job ved at trykke på knappen ”NYT JOB”.
Herefter vises jobdetaljer.
- Felterne der viser hvilken komponent det er, udfyldes automatisk.
- I jobnavn indsættes overskriften til det vedligehold der skal udføres.
- I jobteksten kan der indsættes en uddybende tekst.
- Hvornår jobbet skal udføres sættes via frekvensen.
- Hvis jobbet skal oprettes som planlagt vedligehold, vælges ”Gentag job”.
- Frekvensen opsættes.
- Frekvensskærmbilledet lukkes med ”OPRET”.
- Jobbet gemmes ved at trykke på ”OPRET” (se tidligere screenshot).
Overblik over vedligehold der skal udføres
Træstrukturen giver overblikket, over hvordan dataene er struktureret.
I den daglige planlægning, når du skal have et overblik over, hvad der ligger af vedligeholdelsesopgaver til dig eller dit team, så benyttes joblisten.
Joblisten viser de jobs der skal udføres, eller er i gang.
Normalt sætter man søgefilteret i joblisten til kun at vise jobs, der skal laves indenfor en overskuelig fremtid (eksempelvis kommende uge), og når der kommer mange jobs i systemet, sættes der som regel også et filter, så man kun ser de jobs, der hører til det arbejdsteam, man er en del af.
INEXTIA husker det søgefilter der sættes på joblisten, så brugeren ikke behøver at tage stilling til det hver gang. Se mere om opsætning af jobliste søgefiltre her.
Ideen med joblisten, er altså at give dig et hurtigt overblik, over hvilke vedligeholdelsesopgaver du skal tage dig af inden for den nærmeste fremtid.
Jobhistorik
Det er også fra joblisten at du markerer at en vedligeholdelsesopgave (job) er sat i gang. Og det er fra joblisten, at du melder tilbage, når jobbet er udført.
Tilbagemeldingen på jobbet kaldes i INEXTIA for jobhistorik.
Standard processen man kører igennem er følgende.
- Jobbet vælges i joblisten.
- Der trykkes på knappen ”AKTIVER”.
Det indikerer overfor andre brugere, at du er gået i gang med jobbet.
- Når vedligeholdet er udført. Indmeldes det ved at trykke på knappen ”AFSLUT”. Hvilket gør at jobhistorikskærmen åbnes.
- Datoen for hvornår jobbet blev udført sættes.
- Hvad der blev gjort, skrives i bemærkning.
- Dataene gemmes ved at trykke på knappen ”AFSLUT”. Samtidig genberegnes datoen for hvornår jobbet skal udføres næste gang.
I træstrukturen, kan du efterfølgende se historikken for jobbet, og andre jobs udført på komponenten.
Og du kan se det i Job / Jobhistorik.
Klar til brug
De grundlæggende funktioner, der er beskrevet i denne guide, gør dig klar til at tage INEXTIA i brug.
Allerede efter de mest nødvendige data er blevet struktureret og de første jobs er oprettet, så vil INEXTIA være et godt hjælpeværktøj til styring af vedligehold.
Efterhånden som jobbene udføres og der oprettes historik, så dannes der også et godt udgangspunkt for vidensdeling og mulighed for overblik over ressourcer og omkostninger.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.