Analytics er et modul i INEXTIA til rapportering og dataanalyse. I modulet opsættes der rapporter, hvor data præsenteres i Excel med eksempelvis grafer, tabeller eller diagrammer. Rapporterne kan derefter udsendes automatisk på mail via abonnementer.
Opret Analytics rapport
Inden dataene kan præsenteres skal der først opsættes en rapport, så INEXTIA ved hvilke data der skal bruges.
- Åben Analytics skærmbilledet.
- Tryk "OPRET ANALYTICS RAPPORT".
Herefter vælges den skabelon der skal tages udgangspunkt i.
I følgende eksempel opsættes en rapport, der viser en top 10 over de komponenter, hvor der har været flest engangsjobs. Dvs. der tages udgangspunkt i jobhistorik data.
Efter skabelonen er valgt, vælges knappen "NÆSTE". Herefter udvælges de felter, der skal være med i rapporten, ved at sætte flueben.
Bemærk når felterne vælges vises de øverst i listen.
Ved hvert felt kan der opsættes et filter samt andre indstillinger. I dette eksempel vil vi gerne have rapporten til at vise en top 10. Derfor opsættes følgende indstillinger på antal.
I "Top værdi" skriver vi 10, og i "Aggregationstype" vælger vi "Sum". På denne måde beder vi INEXTIA om at lægget antallet sammen, så har der været går samme komponentnr. og navn igen 2 gange, vil det blive samlet til en visning med antal summeret til 2.
Top værdi fortæller INEXTIA, at vi ønsker de 10 visninger med højeste sum.
For at se hvordan data ser ud med de valgte felter og filtre, så benyttes knappen "VIS".
Der åbnes nu et ekstra faneblad, hvor data vises.
Dataene viser de 10 komponenter, hvor der har været registreret mest jobhistorik. I dette eksempel er det kun jobhistorik udført på engangsjob, der skal tælles med. Derfor indsættes endnu et filter, dette på frekvenstype.
Bemærk der oprettes kun et filter på frekvenstype - feltet er ikke krydset af, men har en trakt til højre for teksten, så dataen vises ikke, men der bliver filtreret. Feltet inkluderes derfor ikke i rapporten.
Udover at det kun er engangsjobs, der skal være med i dette eksempel, så skal jobbet også være færdigt. Derfor sættes der også et filter på status.
Statusfeltet inkluderes heller ikke i rapporten.
Ud fra det der er sat op i eksemplet indtil nu, så vises en top 10 over de komponenter, der har flest jobhistorik registreringer i gennem tiden, på engangsjob. Hvis man kun vil se registreringer inden for det sidste år, så sættes der også et filter på udført dato.
I eksemplet herover er der sat et dynamisk tidsinterval. Dvs. det flytter sig i forhold til dags dato.
Når det er de forventede data, der vises (se data ved at trykke på "VIS" knappen), vælges knappen "NÆSTE". Herefter vises et skærmbillede hvor rækkefølgen på kolonnerne kan ændres.
Rækkefølgen ændres ved at trække og flytte på kolonneoverskrifterne. I dette tilfælde skal kolonnerækkefølgen ikke ændres. Derfor vælges knappen "NÆSTE" igen.
Ved sidste punkt angives et navn på rapporten, og knappen "GEM" vælges.
Der er nu gemt en rapport, der viser de komponenter med flest engangsjobs. Rapporten vises nu på Analytics forsiden. Herfra kan man via knappen "HENT", få vist seneste data i Excel. Eller i et nyt skærmbillede via knappen "VIS.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.