Dataene fra Analytics-rapporterne kan præsenteres i Excel. Det giver både mulighed for at gøre dataene mere visuelle og samtidig giver det også mulighed for at benytte alle Excels funktioner til databehandling.
Dataene eksporteres til Excel når der trykkes på knappen "HENT".
Herefter genereres og downloades Excel-filen.
I og med at filen downloades fra websitet, så sætter Excel automatisk filen i PROTECTED VIEW.
For at kunne redigere i filen trykkes på "Enable Editing".
I Excel filen er der oprettet 4 faneblade som standard.
Det første faneblad "Data", er der hvor dataene fra Analytics indsættes. Dette faneblad opdateres udelukkende af Analytics, og derfor må det ikke ændres i skabelonen. De resterende faneblade er til hjælp, og kan slettes, hvis man ønsker det.
Det næste faneblad Rapportfilter, lister blot de filtre der er sat op i rapporten.
Analytics har også oprettet 2 faneblade med henholdsvis en pivottabel og et pivotdiagram.
Tabellen og diagrammet er blot oprettet som hjælp til brugeren, da det oftest er heri dataene præsenteres.
Der må oprettes alle de ekstra faneblade der er behov for. Det eneste faneblad Analytics kræver er "Data" fanebladet.
Opsæt skabelon
I følgende eksempel opsættes Excel-skabelonen til at præsentere "top 10 komponenter med flest engangsjobs" i et pivotdiagram.
- Klik på fanebladet "Pivot Diagram".
- Klik på diagrammet.
Ved klik på diagrammet åbnes en ny menu til højre for diagrammet, hvorfra diagrammet styres.
- Feltet "Komponentnavn" trækkes ned i boksen "Axis".
- Feltet "Antal" trækkes ned i boksen "Values".
Der vises nu søjler i diagrammet.
Herefter kan diagrammet gøres mere læsbart ved eksempelvis at skrive en forklarende titel og sætte datalabels.
Når dataene vises på den måde, som man fremover gerne vil se dem, så gemmes Excel filen.
Husk at gemme mens det "rigtige" faneblad vises. Når rapporten senere bliver genereret, så vil samme faneblad blive vist.
Excel filen der gemmes skal kun bruges midlertidigt, så derfor er det nemmest blot at gemme filen på skrivebordet.
Tilknyt skabelon til rapport
Derefter tilknyttes Excel-filen til rapporten i INEXTIA ved at redigere rapporten.
Klik på NÆSTE indtil følgende skærmbillede vises.
- Enten trækkes filen ind fra skrivebordet. (træk hen til 1 tallet og slip).
- Alternativt fremsøges filen på skrivebordet ved at trykke "søg".
- Når skabelonfilen er uploadet, trykkes på "GEM".
Nu er Excel skabelonen tilknyttet rapporten. Det betyder at når rapporten vises i Excel ("HENT" knappen), så vil seneste data blive vist i pivotdiagrammet.
Andre eksempler
Som nævnt, så viser det tidligere eksempel data på de komponenter, der har flest engangsjobs. Der er mange andre data, der kan være interessante at se i rapporter. Her kommer nogle eksempler:
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.